Salossa jätteenkuljetus on menossa osassa kaupunkia uusiksi, mikäli valtuusto päättää siitä että jatkossa käytössä on sopimusperusteinen malli. 

Kuntalaisen kannalta tärkeintä tietysti on, että homma toimii: että  portinpielessä on roska-astia joka tyhjennetään riittävän usein ja kohtuuhinnalla.  Tähän asti palvelu on palautteen perusteella toiminut ja hintaero vaihtoehtojen välillä on pieni. 

Asiaa on käsitelty luottamuselimissä tähän mennessä kiitettävän yrittäjämyönteisesti.   Teknisessä lautakunnassa esityksen sopimusperusteiseen järjestelyyn siirtymisestä teki kokoomuksen Osmo Friberg, yrittäjä itsekin.   

Osa jätteenkuljetusyrittäjistä on investoinut mittavasti kalustoon, tiloihin ja laitteisiin ja palkannut työvoimaa.  Kantavana ajatuksena on ollut edistää hyötyjätteen uudelleenkäyttöä.  Siirtyminen  kunnan kilpailuttamaan jätteenkuljetukseen  jättäisi näille  yrittäjille asiakkaiksi lähinnä yritykset ja kuskattavaksi hyötyjätteen, kotitalouksien porteilla kävisi  vain tietyn yhtiön auto. 

Salossa aletaan äkillisen rakennemuutosalueen statuksen varjolla pohtia yritystoiminnan kehittämistä ja toimintaedellytyksien parantamista.  Pysyminen sopimusperusteisessa jätteenkuljetuksessa olisi tätä jos mikä, siirtyminen keskitettyyn kilpailutukseen taas maton vetäminen yrittäjien jalkojen alta.

Ei sovi unohtaa myöskään sitä, mikä vaara on käydä hinnoille jos jollain alalla kilpailu on vähäistä tai olematonta.