Uutiset

Markku Vesaluoman vuoden -79 Mersu oli kesäkeikan kaluston nuoremmasta päästä. Auto on ollut Ilmailu- ja pelastuslaitosten käytössä.
Lue lisää...
Teijon rannassa juteltiin perjantaina teknistä asiaa ja muutakin, kunhan aihe liittyi autoihin. Veteraanikuorma-autoseuran kesäkeikka toi eteläiseen Salon yli sata kuormurivanhusta. 

Kytkös monella autolla oli alueeseen jo ennestään:
-Tuosta Automäkiseltä on Ramilta haettu aikanaan eräskin viljalava, heitti karkkilalainen Pertti Laakso, jolle kuormuri on tuonut myös leivän pöytään.

Lisää perniöläisittäin tuttua löytyi monen lavan alta, kuten sieviläisen Markku Vesaluoman vuoden -79 mersusta.
-Nummin 50 tonnin kippi. Se on jo järeämpää sorttia, esitteli Vesaluoma.

Autojen mukana kulkee vähintäänkin repullinen tarinoita per kulkupeli. Esimerkiksi loppilaisen Timo Rannan vuoden -62 Fargo on ollut perunafarmarin ajopelinä ja ihan varmasti tuttu monelle helsinkiläiselle.
-Se seisoi 18 vuotta Hakaniemen torilla kun perunaa myytiin, naurahtaa Ranta.

Jutut olivat teknisiä ja pilke pysyi silmäkulmassa autoja vertailtaessa.
-Kyllähän tämä olisi mennyt mäetkin, mutta Vanajista tahtoi puhti loppua. Sauhua kyllä riitti, myhäili Laakso tulomatkasta vuoden -57 Mersunsa ohjaamossa.

Letka tuli Lohjalta Kiskon kautta Perniöön ja jatkoi Kemiön kautta Naantaliin. Tapahtuman ennakkomarkkinointi oli onnistunut: Kaukurintien varrella ei juuri ollut pysäkkejä tai pikkuteitä, joilla ei olisi ollut katsojia. Kun käsi nousi pysäkillä, nousi se myös auton ohjaamossa.

Lisää painetusta lehdestä

Ihminen menehtyi jäätyään junan alle rantaradalla Perniössä. 

Onnettomuus sattui aamupäivällä Kiialantien risteyksen kohdalla. 

Tilanne tuli veturinkuljettajalle niin yllättäen, että hän ei ehtinyt jarruttaa juurikaan.  Junan alle jäänyt ihminen kuoli välittömästi. 

 

 Muokattu 16.09:  tarkennettu tietoja poliisin tiedotteen perusteella. 

Kai Tuusan ja Kalle Melkkilän toiveissa on poutasäätä lauantaiksi.
Lue lisää...
Perniön Kankkonummella valmistaudutaan lauantain raveihin ja sen jälkeen raviradan remonttiin.
Perniön-Finbyn hevoskasvatusyhdistyksen tavoitteena on uusia syksyllä radan pinta ja samalla jyrsitään kaarteisiin taas kunnon kallistukset. Yhdistys aikoo hakea hankerahoitusta kunnostukseen. 
–Kyseessä on noin 10 000 euron kokonaisuus ja ajatus on, että puolet kustannuksista katettaisiin talkoilla, yhdistyksen puheenjohtaja Kai Tuusa kaavailee. 

Radassa ei ole varsinaista vikaa, mutta sen pinnoite on kulunut kunnostusikään. 
–Kun pintakerros on paksumpi, siitä saa hevonen paremman otteen, selvittää varapuheenjohtaja Kalle Melkkilä. 

Maa-ainesta tarvitaan autokuormakaupalla; 900-metrisen ja noin 10 metriä leveän radan pinta-ala on toista hehtaaria.

Tänä vuonna ohjelmassa on kuusi lähtöä, mutta lähtijöiden määrä on viime vuotta pienempi; 20 lähtijää kaikkiaan. 
–Kun saadaan hyviä, tasaisia lähtöjä, tulee hyvä tapahtuma, Melkkilä uskoo. Ravitapahtuman tulevaisuus näyttää sikäli valoisalta, että harjoitusraveja järjestetään takavuosiin nähden vähän. 
–Ne käyvät vähiin, ja taidamme olla maakunnan ainoa näin pieni raviyhdistys, Tuusa tuumii. 

Radalla nähdään lauantaina hyvin juosseita hevosia: Tuusa ottaa esimerkiksi Pentti Melkkilän muistoajossa ravaavan lämminveriruuna Say Itin, jonka voittosumma on noin 60 000 euroa. Tenholasta taas tulee samaan lähtöön ruuna Leemarks Casimir, jonka omistaja Håkan Granroth on Perniön radan vakiokäyttäjiä.

Koko juttu painetussa lehdessä



Destian auto kolusi Perniötä tiistaina.
Lue lisää...
Tieverkon päällystysohjelmia tuleville vuosille laaditaan tarkan datan perusteella.
Näyte tiedonkeruusta saatiin Perniössä tiistaina, kun Destian maasturi kolusi läpi niin maanteitä kuin kevytväyliäkin.

Destian tiestötietoyksikkö tekee inventointia alihankintana Liikennevirastolle.
–Teemme alihankintaa neljässä maakunnassa. Kaikkiaan tänä kesänä käydään läpi noin 7700 kilometriä ja Varsinais-Suomessa 2635 kilometriä, kertoo mittauspäällikkö Tero Lassila Destiasta. 

Tiistaina liikkeellä olleessa autossa keskeinen työkalu olivat kaksi silmäparia; vilkkaammista teistä kirjataan urat, tasaisuus ja mahdolliset muut vauriot. 
–Autossa on gps-paikannus ja paikat saadaan merkittyä tarkkaan. Jokaiselle satametriselle voidaan merkitä kuntoluokka, Lassila kertoo.
Usein puhuttaa se, jos tie on urainen tai kuoppainen. 
–Yhtä lailla tärkeä tieto tienpitäjälle on se, jos jossain on päällyste hyvässä kunnossa, Lassila muistuttaa.

Sampsa Sarparannan taidetta nähdään seuraavaksi Teijolla.
Lue lisää...
Jos ei Sampsa Sarparannalla olisi muutenkin riittävästi kiirettä ja tekemistä, niin kaiken päälle tulevat vielä jalkapallon MM-kisat, joita pitäisi ehtiä seurata. Ainakin Portugalin tähden Ronaldon tekemiset.
Sarparanta on kuvataiteilija, muusikko ja jalkapallomies.
–Jalkapallossahan on kaikki. Siellä on sankarit ja pahikset ja tuhkimotarinoita. Se yhdistää ihmisiä ja samalla se on loppupeleissä täysin merkityksetöntä, Sarparanta hymähtää. 

Työhuoneen hämyssä Perniön asemalla ei kuitenkaan ole määrä puhua urheilusta vaan taiteesta. Otos Sarparannan tauluista on kulkenut pitkin Suomea Art Tour- taidekiertueella ja vastikään purettiin kaksi näyttelyä Helsingissä. 
Seuraavaksi hänen töitään nähdään lähellä, Teijon Masuunissa. Ympäröivä todellisuus -näyttely avautuu ensi keskiviikkona.

Aleksi Hakamäki ylittää kumpareen.
Lue lisää...
Finnholmenissa koivujen välistä putkahtaa esiin minikokoinen crossipyörä, toinen ja kolmaskin ja ennen kuin pöly on laskeutunut, kolmikko tulee taas.
–Pari kierrosta ja sitten juomatauko ja siirrytään toiselle radalle, komentaa Sebastian Westberg. 
Ulkoluodolla on pidetty tällä viikolla crossileiriä. 
–Minulta on kysytty monta kertaa, miksen järjestä jotain tämän tapaista. Nyt järjestin aikaa ja päätin kokeilla, kertoo Westberg. 
Leiri saa ehkä jatkoa ensi kesänä. 
Halukkaita leiriläisiä olisi ollut tulossa vaikka kuinka, neljä onnekasta pääsi mukaan. 
–Me opettelemme vain ajamista, tähdentää Westberg, vaikka idea on kouluttaa nuorista tulevia FMX-tähtiä. 
Reilun kahden viikon päästä järjestetään toista kertaa ”Sebfmx FEST”. Viime kesän tapahtuma oli menestys ja tämänkin vuoden viisisataa lippua on jo melkein myyty. Showkilpailuun on tulossa freestylekuljettajien huippuja, seitsemän kotimaasta, lisäksi kuskeja Venäjältä, Latviasta ja Espanjasta. 
–Kaikki ovat  treenikavereitani. 

Lisää painetusta lehdestä

Tällaistakin kalustoa voi Vetkun kesäkeikalla nähdä; Kai Ekbomin ottamassa kuvassa letkaa vetää Mersu.
Lue lisää...
Eteläisessä Salossa kannattaa perjantaina seistä tien varressa valmiina vilkuttamaan.
Veteraanikuorma-autoseura Vetkun kesäkeikkaan osallistuu yli sata autokuntaa.
Letka lähtee ryhminä matkaan Lohjalta, tulee Kiskon kirkonkylään ja sieltä Aijalaan. Sieltä letka tulee Perniöön, jatkaa Teijolle ja jatkaa Mathildedalin kautta Kemiöön.
–Se on meille paras palkinto, että on ihmisiä hymyssä suin tienpenkalla, sanoo strömmalainen Vetkun jäsen Kai Ekbom.

Tänä vuonna kaluston vanhimmat autot ovat 1930-luvulta. Letkaa vetää Carl-Johan Blomqvistin Wilke-Volvo, joka on koottu Teijolla: auto toimitettiin tuontikiellon vuoksi osina Volvolta Suomeen, ja Teijolla tehtiin kokoonpano.
–Se on selvä valinta kärkeen, teemme niin kunniaa Teijolle, Ekbom muistuttaa.

Itäkalustoa ei tällä kerralla ole mukana, mutta muuta mielenkiintoista kyllä:
–Paljon sellaisia merkkejä, joista eivät kaikki ehkä ole kuulleetkaan, Ekbom vinkkaa.

Sampon tyylinäyte. Janita Kylänpää ja muut uimakoululaiset kannustavat.
Lue lisää...
Klippulan rannassa Särkisalossa on tämän viikon ajan roiskittu vettä ja opittu.
Särkisalossa pidetään kiinni rantauimakoulujen perinteestä ja tänä vuonna uimakoulua käy 27 lasta.
Tänä vuonna uimakoulun järjestää Wanhemmat ry ja taloudellista tukea antavat monet paikallisyhdistykset. Kaupunki tarjoaa käyttöön Klippulan ja maksaa pienen korvauksen sekin.
–Pääasia on, että joku ottaa kopin toiminnasta. Kun malli on olemassa, on helppo päivittää toiminta aina uudelle vuodelle, sanoo Wanhemmat ry:n Lotta Lausti.

Opetusvastuu oli tänäkin vuonna Janita Kylänpäällä ja opetettavat saivat kehut.
–Hyvin tasaisia ryhmiä.
Joskus hajontaa on, ja lapsista itsestään riippuu, miten uimataito löytyy.
–Joku oppii parissa päivässä ja jollain menee pidempään.
Merkityksensä on myös sillä, miten vanhemmat veteen suhtautuvat. Tuntematon ei ole ilmiö, jossa vanhempi seuraa uimakoulua rannalta ja huutaa jatkuvasti varoituksia syvemmälle menemisestä.
–Se on varmasti pahinta mitä voi olla, että lietsotaan sitä pelkoa. Kunnioitus pitää vettä kohtaan kyllä olla, Kylänpää toteaa.
Parhaimmillaan kuvio kääntyy niin, että uimataidottomat vanhemmat tuovat lapsensa uimakouluun ja varmistavat näin, että jälkikasvu kuitenkin oppii kunnolla uimataidon. 

Kahden miehen välinen nujakointi ravintolassa Särkisalossa päättyi sairaalareissuun. Poliisi sai ilmoituksen perjantain ja lauantain välisenä yönä noin kello 2.00 aikaan pahoinpitelystä Särkisalossa.

Poliisin saavuttua paikalle selvisi, että samassa ravintolapöydässä istuneiden toisilleen entuudestaan vieraiden miesten välille oli tullut jotain sanaharkkaa ja toinen mies oli lyönyt toista tuopilla päähän. Miehen päästä alkoi vuotaa verta. Ambulanssi kuljetti loukkaantuneen miehen Salon sairaalaan tikattavaksi. Salon poliisi tutkii asiaa ja epäilee noin 40-vuotiaan särkisalolaismiehen syyllistyneen pahoinpitelyyn.

Kortiton rattijuoppo Perniössä

Ajo-oikeudeton rattijuoppo ajeli Perniöntiellä. Poliisi pysäytti perjantaina 22.30 aikaan kantatiellä Perniössä pakettiauton tarkastusta varten. Kuljettajalle suoritettu alkometripuhallus näytti 1,6 promille lukemaan. Samalla selvisi, että miehellä ei ole ajo-oikeutta. Kolmekymppistä lohjalaismiestä epäillään törkeästä rattijuopumuksesta sekä kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta. Lisäksi auton kyydissä ollutta saman ikäistä auton omistajaa epäillään kulkuneuvon luovuttamisesta juopuneelle.

Tuoreella kortilla kännissä

Kahdeksantoistavuotias rattijuoppo tavattiin Kiskontiellä. Poliisi sai ilmoituksen perjantain ja lauantain välisenä yönä 01.30 aikaan kaistalla seilaavasta autosta Kiskontiellä. Poliisipartio tavoitti auton ja auton kuljettajalle suoritettu alkometripuhallus näytti noin promillen lukemaa. Vastikään ajokortin saanutta nuorta salolaismiestä epäillään rattijuopumuksesta.

Lue lisää...
Paksu pajuseppele kiertyy kerhon miehiltä tottuneesti salon ympäri, kukkakimput odottavat sitomista "vantteihin."

 

Kesän kiirehtiminen näkyi hyvin kukkakimpuissa, joita sidottiin reilussa puhurissa juhannusaattona. Kimppuja varten oli löytynyt horsmaa, päivänkakkaraa ja muutamaa muuta lajia. Lämmin alkukesä sai kukat kukkimaan ennen aikojaan.

Kimppuja toki syntyi ja niillä puettiin Särkisalon perinteinen juhannussalko Villa Tallbackan pihalla.

Puheessaan kesälle Eeva Söderman pohti kesän odotuksia ja menneiden viikkojen säitä.

–Kesää odottavia on kaksi ryhmää, mökkiläiset ja maanviljelijät. Mökkiläiset odottava kesältä aurinkoa ja lämpöä.

–Kesää odottavat myös viljelijät, jotka saavat vuoden tilin neljän kuukauden aikana tehdyllä työllä.

Aurinko saisi viljelijöillekin paistaa, kun parin päivä välein sataisi.

Tilipussi uhkaa nyt jäädä tavallista ohuemmaksi.

–Sadetta on saatu vasta viime tiistaista, se ei paljon naurata.

Söderman jätti pohdittavaksi kysymyksen, mistä säiden heittely johtuu.

–Onko tämä sattumaa vai ilmastonmuutoksen syytä?

Joka tapauksessa sade tuli viime hetkillä, ellei liian myöhään.

–Luojalle kiitos sateesta.

Lomalaistenkin odotukset kesän suhteen poikkeavat toisistaan.

–Joku odottaa uivansa kirkkaasti kimmeltävässä vedessä. Osa pelkää millaiseen sinilevään joutuvat.

Villa Tallbackan tapahtuman järjesti Meripirtin Kerho kaupungin tuella.

Taksin ohjaamossa on monenlaista lisävarustetta, ja yhden niistä vaatii Kela-kyytien välityskeskus: Juha-Pekka Honkanen näyttää vaatimuksen mukaista taksamittaria.
Lue lisää...
Uusi taksilaki ei näillä näkymin muuta juuri mitään eteläisessä Salossa.
Taksilain muutosta on vatvottu pitkään ja monelta kantilta ja asiakkaille on jäänyt epäselväksi, mitä se tuo tullessaan.
–Näkyvää muutosta ei uusi laki tuo tälle seudulle, uskoo taksiyrittäjä Juha-Pekka Honkanen.
–Taksiasema säilyy, puhelinnumero säilyy ja puhelimeen vastaavat tutut autoilijat.

Lain muutoksen myötä päivystysvelvollisuus lakkaa, mutta perniöläiset ovat päättäneet jatkaa.
Käytännössä se tarkoittaa, että ilta- ja yöaikaan taksikopin numeroon soitetut puhelut kääntyvät vuorossa olevalle autoilijalle. Kyydin saannin varmistaa takapäivystäjä.
Kelakyydit varataan heinäkuun alun jälkeenkin kelataksikeskukselta, mutta numero muuttuu.

Kelakyydit ovat merkittävä osa ajoista ja se pitää taksamittarit perniöläistakseissa.
–Kelakyytien välityskeskus vaatii tietynlaiset taksamittarit, mistä he saavat tarvitsemansa tiedot.
Uudessa taksilaissa mittaripakkoa ei ole.
Myös asemapaikkavaatimus poistuu.

Taksilupa vaaditaan edelleen, mutta uuden lain myötä paikkakuntakohtainen taksikiintiö poistuu.
–En oikein usko, että tänne tulisi muitakin autoja, suurissa kaupungeissa tulijoita voi olla paljonkin.

Rullasta tuleva metallilanka kiristää jouhet harjan puuosaan. Kaarnalaiva työllistää Kai Heiskarin lisäksi myös hänen vaimoaan ja tytärtään.
Lue lisää...
Tämä on sananmukaisesti käsityötä. Kai Heiskari pitelee toisessa kädessään puista harjan runkoa, jonka läpi tulee lenkki metallilankaa. Toisessa kädessään hänellä on jouhia, joista sormet näppärästi erottelevat pienempiä nippuja. Kohta metallilanka kiristää pienemmän nipun kiinni puuhun. Saunaharja on valmistumassa, yksi monista. Työn käydessä kuuluu vain pieni suihke langasta.
–Hiljaistahan tämä työ on, myöntää Heiskari.

Hän on toisen polven harjantekijä, jonka yritys Kaarnalaiva on löytänyt tiensä Teijolle, Masuunin pihapiiriin.
–Isä teki aikanaan harjoja ja äiti myi niitä toreilla. Verstaan lattialla tuli istuttua jo pienenä. Kyllä tämä sieltä lähtee, myöntää Heiskari.
–Vaikka olen tehnyt muitakin hommia välissä, tähän on veto, vaikka välillä toimeentulo olisikin tiukemmassa.

Teijolla otetaan juhannusta vastaan entistäkin ehommalla ranta-alueella. Eräs arkinen, mutta aivan välttämätön palvelu ovat vessat. Teijolla tämä puoli hoituu jatkossa kolmen tuliterän puuceen avulla. Pia Kaartinen ja Mari Holopainen esittelevät.
Lue lisää...
Teijon tämän vuoden juhannnusjuhlien valmistelua on leimannut kaksi varmaa asiaa ja yksi epävarma.  Epävarma oli kokko; komeaksi koottu, mutta vielä alkuviikolla oli auki, tuleeko lupa sen sytyttämiseen.  Torstaina pelastuslaitos purki avotulentekokiellon. 

Varmoja asioita Teijolla on kaksi: se, että ranta-alue on entistäkin ehompi, samoin se, että juhlilla kerätään varoja kylän vinkkelistä tärkeään palveluun, koulun iltapäivätoimintaan. Ensi syksystä lähtien Teijon alueen kyläyhdistys vastaa iltapäivätoiminnasta.
–Juhla on sananmukaisesti hyväntekeväisyyttä, tiivistää kyläyhdistyksen Mari Holopainen.

Ranta-aluetta on kunnostettu osana kyläyhdistyksen hanketta; entisen heinikon paikalla on sievä polku, laituri on rakenteilla ja se, minkä moni hoiti ennen heinikossa, hoituu nyt kolmessa uutuuttaan hohtavassa puuceessä.
Teijon venekerhon makasiini on jälleen juhlakäytössä:
–Sinne tulee soittolava ja tanssilattia. Keskiviikkona aloitetaan siivoustalkoot, kertoo Pia Kaartinen.
Iltaa leimaavat ohjelma, musiikki ja suuhunpantavaakin löytyy.  Koko jutun näet painetusta lehdestä. 

K-Supermarket

ksupernetti1

Lue uusin lehti (Lehtiluukku)

133096

Mainoksia

 

Eteläisen Salon paikallislehti


Kiinnostaisiko oma mainoksesi tässä?
Ota yhteyttä!

Vastuullista journalismia

Uusin lukijan kuva

  • Sienet kiipesivät
  • Kuvaus: Näiltä sieniltä eivät varpaat kastu, tuumii kuvan lähettänyt Keijo Hillgen.

Perniönseudun Lehti Oy | Lupajantie 1 | 25500 Perniö | (02) 735 2300 ilmoitukset ja tilaukset | (02) 735 2301, (02) 735 2302 toimitus | fax. (02) 735 2284

Tämä julkaisu on suojattu tekijänoikeuslailla. Tekijänoikeuslain nojalla kopiointi muuhun kuin yksityiseen käyttöön edellyttää oikeudenhaltijan luvan.
Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto myöntää julkaisujen valokopiointiin ja skannaamiseen lupia oppilaitoksille, yrityksille ja muille yhteisöille.
Tarkista onko organisaatiollanne voimassaoleva kopiointilupa. Lisätietoja luvista ja niiden sisällöstä antaa Kopiosto ry www.kopiosto.fi.

Sivuston toteutus: Arttu Arojoki

rss20