Heipä vain.
Toimituksen lammaspaistiasiain  osaston pääsiäisenaluskatsaus toimitetaan tässä ja nyt, sopi eli ei.
***
Ottipahan silmääni maanantain lehdistä tieto siitä, että dieselpolttoaineen hinta voipi pompsahtaa. Verouudistus nostaa dieselin hinnan bensan tasolle, mikä tietysti on näin 50 000 km vuodessa ajavasta aika mielenkiintoinen muutos.
Yhtenä pontimena tietysti on sinänsä kunniakas tavoite saada kansalaiset vaihtamaan uudempiin, vähäkulutuksisempiin ja –päästöisempiin kärryihin.   
Summissa tietysti ei ole, jos vaihdon tekee, paljoa eroa, eikä vissiin ollut tarkoituskaan.  Omassa kohta kaljanostoiän saavuttavassa sotaratsussa naftaa palaa siinä seitsemän ja puolen litran pintaan sadalle kilometrille. Jos kulutuksesta tiputtaa pari litraa, mutta pistää litrahintaan sen kolmekymmentäkin senttiä lisää, niin aika saman verran saa huoltiksen pitäjälle per vuosi pulittaa.   
Keskustelupalstoilla yhtenä vaihtoehtona pyöritelty maksujen jyvittäminen auton käytön mukaan lähentelee tietty törkeää sekin, ihan kuin se kaikki ajosuorite olisi huvikseen rälläystä ollenkaan.
Käytännössä tässä närästää yksi asia melkein yli muiden.  Yrittäjävinkkelistä pyrkimys uudistaa autokantaa  vaikuttaa samalla  siltä, että samalla kuin ohimennen patistetaan ihmiset myös merkkihuoltojen käyttäjiksi. Mitä uudempi auto, sen vähemmän siinä on mitään mitä yksityinen, riippumaton huoltokorjaamo voi niille tehdä.   Sikäli kun olen sivusta seurannut, uudemmissa pirsseissä myös riittää kaikenlaista syyttä syttyneen vikavalon sammuttamista, johon tietysti aina vaaditaan se merkkiliikkeen tietokone seitsemänkympin tuntiveloituksella.
Jos lähtökohta muuten on ollut, että pieniä ja osaavia ja maaseudun yrityksiä pitäisi suosia, niin eipä perin hyvältä näytä tämä merkkihoitoon puolipakottaminen.
***
Yksi  tavoite vireillä olevassa verouudistuksessa tietysti on ollut edistää vaihtoehtoisten polttoaineiden tuloa markkinoille.
Sikäli kun itse osaan järkeillä biodiesel on yksi vaihtoehdoista.  Sitä tai bensakoneita ruokkivaa etanolia osattaisiin  ja haluttaisiin valmistaa maakunnissakin.
Logiikka ei vielä aukea.  Toisaalta usutetaan biodieseliä tehtailemaan, toisaalta pyritään tekemään dieselkuskien elämä pikkuhiljaa niin ankeaksi, että vaihto bensavinguttimeen tulee hakematta mieleen.
Joku aika sitten vielä koettiin edistykseksi se, että dieselautojen myynti on aina vain suhteellisesti isompaa.
Että jos tässä pikkuhiljaa saisi tietää, mihin loppuviimeksi tähdätään. Että pistänkö rypsijalosteet suosiolla munkinpaistoon kaikki.
***
Nokeamiseen liittyen sellainenkin otsikko otti silmääni, jonka mukaan kuusi kymmenestä haluaisi lopettaa tupakointinsa.
Tässä lajissa ovat sivulliset ahkeramia
Perstuntumalta voisi väittää, että tupakoitsijen läheisistä samaa tupruttelijan osalta toivoisi noin yhdeksän kymmenestä.
***
Radiouutiset kertoivat tässä eräänä aamuna, että munien suosio on säilynyt hyvänä.  Kotimaisten munien puhtauteen uutisten mukaan luotetaan.   Uutisten mukaan munia myös viedään. Esimerkiksi Saksassa nautitaan pääsiäisen aikaan suomalaisista munista.
Vaikka mitäs uutta tuossa nyt muka on. Jo vuosikausia sitten suomalaispopparit lauloivat Reeberbahnin remureissuistaan.
***
Heip.

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.