Kilpailu asiakkaista on kovaa. Kamppailussa käytetään kaikkia keinoja. Tavallisen asiakkaan on vaikea ymmärtää koukuttavien tarjousten taustoja. Onneksi taviksia suojellaan laeilla. Herätekauppaa voi katua ja perua sen helposti.
Maksukykyiset valtiot Suomi mukaan luettuna saavat nyt lainaa miinuskorolla. Jos siis ottaa lainaa, lainanantaja maksaa siitä vähän palkkiota. Tämä johtuu siitä, että luottoriskiä ei käytännössä ole, tai se on merkityksetön.Autonmyynti-ilmoituksista saa myös käsityksen lähes nollakoroista. Kun ostaa uuden piilin kaikkine oheistarjouksineen vähittäismaksulla, korko on vaikkapa 1,99 prosenttia. Suurennuslasilla luettavasta litaniasta selviää sitten, että todellinen vuosikorko on kaksinkertainen.
Uusien autojen kauppaan on ilmaantunut myös verkkotoimijoita, joista ainakin yksi tarjoaa uutta autoa vähittäismaksulla noin yhden prosentin todellisella vuosikorolla. Jonkun merkittävän median pitäisi ostaa nettiauto ja raportoida, miten homma oikeastaan meni.
Autokauppa on muutenkin murroksessa. Ruotsista ja Saksasta tuodaan lähes 50 tuhatta käytettyä kaaraa vuodessa. Etenkin Saksasta tuodut ovat kovassa kunnossa, koska ne eivät ole kärsineet teiden ylettömästä suolauksesta. Esimerkiksi jarrut toimivat moitteetta.
Myös ilmastohysteria hämmentää. Ei oikein tiedä, millaisella autolla voi ajaa kohtuukustannuksin. Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on nyt noin 400 ppm eli 0,04 %. Pitoisuus oli yhtä suuri kolmisen miljoonaa vuotta sitten, jolloin Grönlantikin vihersi. Silloinhan taidettiin ensimmäistä kertaa kieltää vanhat nokivasarat.
Auto on tärkeä. Se on helpottanut paljon ihmisen elämää. Auto selviytyy jopa toiseksi penisilliinin jälkeen arvioitaessa yksittäisten uudennosten vaikutusta. Mahdollisuus yksilölliseen liikkumiseen on Suomen kaltaisessa maassa erityisen tärkeää ja haluttua. Yksityisautosta on verojen ja maksujen kautta tullut myös valtiontalouden kulmakivi.
Kun meillä nyt sitten kuitenkin on se auto, sitä pitää myös huoltaa. Huolimatta netistä löytyvistä perusteellisista ohjeista nykyauton huoltaminen ja korjaaminen kotikonstein on tullut toivottomaksi, vaikka kuinka olisi intoa ja taitoa. Pissipoikaan saa sentään laitettua nestettä, mutta polttimon vaihtoon vaaditaan jo erikoiskaluja.
Maahantuojat korostivat pitkään merkkihuoltojen tärkeyttä ja pitivät autojensa huolto-ohjeet ja -laitteet itsellään. Jos huollatti autonsa puolet halvemmalla villissä korjaamossa, uhattiin takuun menettämisellä, vaikka takuuehdot edellyttävät vain huoltojen tekemistä huolto-ohjelman mukaan.
Taas tuli EU apuun. Ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton valmistaja ei saa rajoittaa takuuta, vaikka autoa huolletaan muualla kuin valtuutetussa korjaamossa ja vaikka käytetään muun merkkisiä osia. Ajoneuvoa ja sen huoltotyökaluja koskeva tekninen informaatio on annettava kaikille autokorjaamoille.  Näin siis jo lähes kymmenen vuotta sitten!
Maahantuojat ja merkkihuollot yrittävät tietysti kynsin hampain pitää kiinni asiakkaistaan. 
Niin sanottujen alkuperäisten varaosien ja tarvikkeiden hintoja on pudotettu villien tasolle. Useinhan villit tulevat samasta pajoista vähän eri tavoin leimattuina. Auton huolto- ja korjauskustannusten arvioidaan alentuneen EU:n ansiosta 40 %.
Iskulause Pidä Rutinoff Rutinoffina on jo yhtä katteeton kuin aikanaan Lujaa laatua Lada.

pajen.fi