Luin mielenkiinnolla Pajenin kolumnin 18.8 lehdessä ja olen kyseisestä asiakaspalvelutapahtumasta enemmän kuin samaa mieltä Pajenin kanssa.
Haluaisin kuitenkin tuoda toisenkin näkökulman keskusteluun sekä Alkon asiakaspalvelun että monopolin suhteen. Meillä Perniön Alkossa saa poikkeuksetta erinomaista palvelua, joka on erittäin asiantuntevaa ja huomaavaista. Erityisesti viinitietous on korkealuokkaista ja osaavaa myös viinien ja ruokalajien yhteensovittamisessa.

Omakohtaisesti olen kokenut myös miten löytyy tietoa silloinkin kun asiakas muistaa hämärästi lukeneensa Hesarin viiniarvostelun parisen viikkoa sitten ja kysyy, että mikähän se viini olikaan kyseessä ja onko sitä ? Viiniarvostelu löytyy hetkessä, jos juuri sitä merkkiä ei ole varastossa saa tiedon mistä lähellä sijaitsevasta Alkosta sitä löytyy tai voidaan tilata ja parissa päivässä tilaus on täällä.

Alkon tietysti tulisi pitää hyvä huoli asiakaspalvelun tasosta kaikissa myymälöissä erityisesti jos se haluaa puolustaa monopoliasemaansa.
Monopolin kannattaja en ole mutta parisenkymmentä vuotta viinimaassa asuneena olen nähnyt myös kolikon toisen puolen. On helppoa ostaa viininsä mukaan marketista muiden ostosten yhteydessä jos tyytyy sekalaiseen perusvalikoimaan, joka on useinkin valittu hintakärki edellä ja perustuu erilaisiin tarjouskampanjoihin – laadusta ja valikoimasta tinkimällä hintoja halpuuttamalla.

No tämä toimii suurissa kaupungeissa, joissa viinien erikoismyymälät täydentävät laadun ja osaamisen osalta.
Näin perniöläisittäin luulen, että viinien mahdollinen tulo maitokauppaan sulkee muutamankin Alkon ja lähin erikoismyymälä siirtynee Turkuun ja Helsinkiin ja me hiekkateiden varsien asukkaat olemme taas yhtä palvelua vailla.

Mertsi Lindfors
matkailuasiantuntija