Saariston yhteysalusliikennettä on esitetty maksulliseksi ensi keväästä vuoden 2018 loppuun ulottuvana kokeilukautena. Maksullisuus koskisi myös vakinaisia asukkaita sekä tavara- ja ajoneuvokuljetuksia. Esitys on lausuntokierroksella ja mm. Varsinais-Suomen liitto on ottanut alustavasti torjuvan kannan maksullisuuskokeilulle, mikä käsittäisi ennen muuta saaristomeren alueen.

Yhteysalusten lisäksi saariston kuljetukset tapahtuvat valtion ylläpitämän lossiverkon avulla, jota täydentävät yksityistielain perusteella valtionapua saavat yksityisesti ylläpidetyt lossit. Yksityisten lossien valtionosuuden merkittävästä alentamisesta tehtiin vuosi sitten päätös, mikä kuitenkin nopeasti peruttiin, sillä vaikutukset lossien toiminnalle olisivat olleet kohtalokkaita.

Saaristolain kirjauksella pyritään turvaamaan saariston vakinaisen väestön liikenne- ja kuljetuspalvelut mahdollisimman joustavasti ja ilmaiseksi, tai hinnaltaan kohtuullisesti. Maksukokeiluesityksen taustalla on aiempi hallistusohjelman kirjaus, jonka mukaan saaristoliikenteen palvelut säilytetään vähintään nykytasolla. Taustalla on myös toteamus valtion tiukasta rahatilanteesta ja siitä, että valtion tarjoamat maksuttomat palvelut estävät saariston markkinaehtoisten liikennepalvelujen kehittämisen.
Jos saaristomme halutaan pitää asuttuna on luotettava liikenne- ja kuljetuspalveluverkko ehdoton edellytys. Järjestelmän ylläpidon kustannukset ovat sitä luokkaa, ettei markkinaehtoisuuden toteutuminen perusratkaisuna ole vaihtoehto ja toimii enintään sesonkiaisena matkustajaliikennöinnin täydentäjänä.
Meillä on edellytykset kehittää saaristomeren alueesta koko Suomen oloissa ainutlaatuinen matkailualue, mikä perustuu ennen muuta kansainvälisten matkailijoiden virtaan. Muutama kesäkuukausi pärjätään suurelta osin kotimaisilla matkailijoilla, mutta sesongin ulottaminen huomattavasti pidemmälle jaksolle vaatii katseen pitämistä Aasian ja Keski-Euroopan suunnissa. Matkailuelinkeinon laajentaminen vaatii riittävän laajaa vakinaista asujamistoa palvelujen ylläpitämiseksi ja matkailuyhteistyön kehittymiseksi.
Jos saariston asukkaat ja yrittäjät kokevat liikennöinnin palvelutason tai maksut itselleen ja toiminnoilleen kohtuuttomiksi, se ei voi olla vaikuttamatta heidän ratkaisuihinsa. Etenkin kansainvälinen matkailu tarvitsee nuorta yrittäjäpolvea, joka perheineen haluaa asua saaristossa ja investoida matkailupalveluihin.

Yhteysalusmaksut alentaisivat nuorten muuttohalukkuutta saaristoon esimerkiksi koulumatkojen, terveyspalvelukäyntien ja harrastusmatkojen kustannusten myötä. Siihen ei olisi varaa, sillä uhkana ovat jo olemassa saaristolaisten käyttämän linja-auto- ja vesiliikennöinnin palvelutason alentuminen ja koulu- ja terveyspalvelujen loittoneminen. Tilanne vaatii saaristoasumisen ja -matkailun määrätietoista kehittämistä kuntien rajat ylittävänä yhteistyönä ja sellaisena koskee myös Saloa.

Heikki Liede
Varsinais-Suomen liiton
saaristotoimikunnan jäsen
Kaupunginvaltuutettu (kok)