Uutiset



 

Markku Vesaluoman vuoden -79 Mersu oli kesäkeikan kaluston nuoremmasta päästä. Auto on ollut Ilmailu- ja pelastuslaitosten käytössä.
Lue lisää...
Teijon rannassa juteltiin perjantaina teknistä asiaa ja muutakin, kunhan aihe liittyi autoihin. Veteraanikuorma-autoseuran kesäkeikka toi eteläiseen Salon yli sata kuormurivanhusta. 

Kytkös monella autolla oli alueeseen jo ennestään:
-Tuosta Automäkiseltä on Ramilta haettu aikanaan eräskin viljalava, heitti karkkilalainen Pertti Laakso, jolle kuormuri on tuonut myös leivän pöytään.

Lisää perniöläisittäin tuttua löytyi monen lavan alta, kuten sieviläisen Markku Vesaluoman vuoden -79 mersusta.
-Nummin 50 tonnin kippi. Se on jo järeämpää sorttia, esitteli Vesaluoma.

Autojen mukana kulkee vähintäänkin repullinen tarinoita per kulkupeli. Esimerkiksi loppilaisen Timo Rannan vuoden -62 Fargo on ollut perunafarmarin ajopelinä ja ihan varmasti tuttu monelle helsinkiläiselle.
-Se seisoi 18 vuotta Hakaniemen torilla kun perunaa myytiin, naurahtaa Ranta.

Jutut olivat teknisiä ja pilke pysyi silmäkulmassa autoja vertailtaessa.
-Kyllähän tämä olisi mennyt mäetkin, mutta Vanajista tahtoi puhti loppua. Sauhua kyllä riitti, myhäili Laakso tulomatkasta vuoden -57 Mersunsa ohjaamossa.

Letka tuli Lohjalta Kiskon kautta Perniöön ja jatkoi Kemiön kautta Naantaliin. Tapahtuman ennakkomarkkinointi oli onnistunut: Kaukurintien varrella ei juuri ollut pysäkkejä tai pikkuteitä, joilla ei olisi ollut katsojia. Kun käsi nousi pysäkillä, nousi se myös auton ohjaamossa.

Lisää painetusta lehdestä

Ihminen menehtyi jäätyään junan alle rantaradalla Perniössä. 

Onnettomuus sattui aamupäivällä Kiialantien risteyksen kohdalla. 

Tilanne tuli veturinkuljettajalle niin yllättäen, että hän ei ehtinyt jarruttaa juurikaan.  Junan alle jäänyt ihminen kuoli välittömästi. 

 

 Muokattu 16.09:  tarkennettu tietoja poliisin tiedotteen perusteella. 

Kai Tuusan ja Kalle Melkkilän toiveissa on poutasäätä lauantaiksi.
Lue lisää...
Perniön Kankkonummella valmistaudutaan lauantain raveihin ja sen jälkeen raviradan remonttiin.
Perniön-Finbyn hevoskasvatusyhdistyksen tavoitteena on uusia syksyllä radan pinta ja samalla jyrsitään kaarteisiin taas kunnon kallistukset. Yhdistys aikoo hakea hankerahoitusta kunnostukseen. 
–Kyseessä on noin 10 000 euron kokonaisuus ja ajatus on, että puolet kustannuksista katettaisiin talkoilla, yhdistyksen puheenjohtaja Kai Tuusa kaavailee. 

Radassa ei ole varsinaista vikaa, mutta sen pinnoite on kulunut kunnostusikään. 
–Kun pintakerros on paksumpi, siitä saa hevonen paremman otteen, selvittää varapuheenjohtaja Kalle Melkkilä. 

Maa-ainesta tarvitaan autokuormakaupalla; 900-metrisen ja noin 10 metriä leveän radan pinta-ala on toista hehtaaria.

Tänä vuonna ohjelmassa on kuusi lähtöä, mutta lähtijöiden määrä on viime vuotta pienempi; 20 lähtijää kaikkiaan. 
–Kun saadaan hyviä, tasaisia lähtöjä, tulee hyvä tapahtuma, Melkkilä uskoo. Ravitapahtuman tulevaisuus näyttää sikäli valoisalta, että harjoitusraveja järjestetään takavuosiin nähden vähän. 
–Ne käyvät vähiin, ja taidamme olla maakunnan ainoa näin pieni raviyhdistys, Tuusa tuumii. 

Radalla nähdään lauantaina hyvin juosseita hevosia: Tuusa ottaa esimerkiksi Pentti Melkkilän muistoajossa ravaavan lämminveriruuna Say Itin, jonka voittosumma on noin 60 000 euroa. Tenholasta taas tulee samaan lähtöön ruuna Leemarks Casimir, jonka omistaja Håkan Granroth on Perniön radan vakiokäyttäjiä.

Koko juttu painetussa lehdessä



Destian auto kolusi Perniötä tiistaina.
Lue lisää...
Tieverkon päällystysohjelmia tuleville vuosille laaditaan tarkan datan perusteella.
Näyte tiedonkeruusta saatiin Perniössä tiistaina, kun Destian maasturi kolusi läpi niin maanteitä kuin kevytväyliäkin.

Destian tiestötietoyksikkö tekee inventointia alihankintana Liikennevirastolle.
–Teemme alihankintaa neljässä maakunnassa. Kaikkiaan tänä kesänä käydään läpi noin 7700 kilometriä ja Varsinais-Suomessa 2635 kilometriä, kertoo mittauspäällikkö Tero Lassila Destiasta. 

Tiistaina liikkeellä olleessa autossa keskeinen työkalu olivat kaksi silmäparia; vilkkaammista teistä kirjataan urat, tasaisuus ja mahdolliset muut vauriot. 
–Autossa on gps-paikannus ja paikat saadaan merkittyä tarkkaan. Jokaiselle satametriselle voidaan merkitä kuntoluokka, Lassila kertoo.
Usein puhuttaa se, jos tie on urainen tai kuoppainen. 
–Yhtä lailla tärkeä tieto tienpitäjälle on se, jos jossain on päällyste hyvässä kunnossa, Lassila muistuttaa.

K-Supermarket

ksupernetti1

Lue uusin lehti (Lehtiluukku)

133096

Mainoksia

 

Eteläisen Salon paikallislehti


Kiinnostaisiko oma mainoksesi tässä?
Ota yhteyttä!

Vastuullista journalismia

Uusin lukijan kuva

  • Sienet kiipesivätNew
  • Kuvaus: Näiltä sieniltä eivät varpaat kastu, tuumii kuvan lähettänyt Keijo Hillgen.

Perniönseudun Lehti Oy | Lupajantie 1 | 25500 Perniö | (02) 735 2300 ilmoitukset ja tilaukset | (02) 735 2301, (02) 735 2302 toimitus | fax. (02) 735 2284

Tämä julkaisu on suojattu tekijänoikeuslailla. Tekijänoikeuslain nojalla kopiointi muuhun kuin yksityiseen käyttöön edellyttää oikeudenhaltijan luvan.
Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto myöntää julkaisujen valokopiointiin ja skannaamiseen lupia oppilaitoksille, yrityksille ja muille yhteisöille.
Tarkista onko organisaatiollanne voimassaoleva kopiointilupa. Lisätietoja luvista ja niiden sisällöstä antaa Kopiosto ry www.kopiosto.fi.

Sivuston toteutus: Arttu Arojoki

rss20