Yrittäjät Juha-Pekka Honkanen ja Joonas Särkinen sanovat, että Kela-ajot ovat maaseudun taksien perustyötä.
Yrittäjät Juha-Pekka Honkanen ja Joonas Särkinen sanovat, että Kela-ajot ovat maaseudun taksien perustyötä.
Perniöläiset taksiyrittäjät Joonas Särkinen ja Juha-Pekka Honkanen ovat vakavina. Maaseudun taksien ajoista tulee leijonanosa Kela-kyydeistä, joiden määrä on pudonnut tuntuvasti viimeisen vuoden aikana. 

–Päätavoite on, että maaseudun taksit olisivat jatkossa jälleen Salon alueella tasavertaisia muiden autojen kanssa, mitä Kela-kyyteihin tulee, tiivistää Särkinen.

Joukko salolaisia takseja on tehnyt kilpailu- ja kuluttajavirastolle valituksen Kela-kyytejä järjestävän taksikeskuksen toiminnasta.  Taustalla on taksikeskuksen, Lounais-Suomen Taxidata Oy:n toukokuinen päätös, jolla se päätti yhdenmukaistaa koko välitysalueensa Kela-kuljetusten jakoperusteet.   Kuljetuksissa on otettu käyttöön kahden minuutin priorisointi oman asemapaikan autoille; jos esimerkiksi Perniön taksi on tuonut Perniöstä asiakkaan Salon sairaalaan, ja sairaalasta pois lähtevä asiakas olisi Kela-kyydin tarpeessa, ajoon  etsitään ensisijaisesti kantasalolainen tai halikkolainen auto.   Käytännössä kyse on siitä, että maaseudun taksi aniharvoin saa esimerkiksi sairaalan tolpalta Kelan jatkokyytiä. 

–Paariautolla voi saada, mutta pikkuautolla ei käytännössä koskaan, Särkinen arvioi. 
– Salossa kaikkien kelasopimuksen tehneiden autojen pitäisi olla samalla viivalla kaikkien, sanoo Honkanen.


Lounais-Suomen Taxidata voitti Kela-kyytien kilpailutuksen viime vuonna ja yrityksen ulkopuoliset yritykset pääsivät mukaan, kunhan ilmoittivat asemapaikkansa. Taksiyrittäjät katsovat nyt, että kyseessä on määräävän markkina-aseman väärinkäyttö. 
–Ei tässä haluta ketään mustamaalata eikä haeta huomiota, mutta huoli elinkeinosta on vakava, Särkinen sanoo. 

Hänen autoilleen noin puolet liikenteestä tulee Kela-kyydeistä, Honkaselle jopa 80 prosenttia.
–Se on se pohja, joka mahdollistaa maaseututaksin toiminnan, Honkanen toteaa. 

Lounais-Suomen Taxidatan toimitusjohtaja Tapani Ekuri sanoo, että kahden minuutin priorisointi on ollut käytössä muualla maakunnassa jo aiemmin, esimerkiksi Turussa jo viime kesästä lähtien.
–Taxidatalla ja Kelalla on sopimus ja meillä on velvollisuus turvata asiakkaiden Kela-kuljetukset myös niillä alueilla, joilla autoja ei niin ole, Ekuri sanoo.

Yrittäjien laskelmiin tulojen ja korvattavien kilometrien pienenemisestä Ekuri ei halua ottaa kantaa.Yritys on antanut kilpailu- ja kuluttajavirastolle oman selvityksensä asiasta.Yrittäjien tekemästä valituksesta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Koko juttu 13.6.painetussa lehdessä.