Yrittäjät Juha-Pekka Honkanen ja Joonas Särkinen sanovat, että Kela-ajot ovat maaseudun taksien perustyötä.
Yrittäjät Juha-Pekka Honkanen ja Joonas Särkinen sanovat, että Kela-ajot ovat maaseudun taksien perustyötä.
Perniöläiset taksiyrittäjät Joonas Särkinen ja Juha-Pekka Honkanen ovat vakavina. Maaseudun taksien ajoista tulee leijonanosa Kela-kyydeistä, joiden määrä on pudonnut tuntuvasti viimeisen vuoden aikana. 

–Päätavoite on, että maaseudun taksit olisivat jatkossa jälleen Salon alueella tasavertaisia muiden autojen kanssa, mitä Kela-kyyteihin tulee, tiivistää Särkinen.

Joukko salolaisia takseja on tehnyt kilpailu- ja kuluttajavirastolle valituksen Kela-kyytejä järjestävän taksikeskuksen toiminnasta.  Taustalla on taksikeskuksen, Lounais-Suomen Taxidata Oy:n toukokuinen päätös, jolla se päätti yhdenmukaistaa koko välitysalueensa Kela-kuljetusten jakoperusteet.   Kuljetuksissa on otettu käyttöön kahden minuutin priorisointi oman asemapaikan autoille; jos esimerkiksi Perniön taksi on tuonut Perniöstä asiakkaan Salon sairaalaan, ja sairaalasta pois lähtevä asiakas olisi Kela-kyydin tarpeessa, ajoon  etsitään ensisijaisesti kantasalolainen tai halikkolainen auto.   Käytännössä kyse on siitä, että maaseudun taksi aniharvoin saa esimerkiksi sairaalan tolpalta Kelan jatkokyytiä. 

–Paariautolla voi saada, mutta pikkuautolla ei käytännössä koskaan, Särkinen arvioi. 
– Salossa kaikkien kelasopimuksen tehneiden autojen pitäisi olla samalla viivalla kaikkien, sanoo Honkanen.


Lounais-Suomen Taxidata voitti Kela-kyytien kilpailutuksen viime vuonna ja yrityksen ulkopuoliset yritykset pääsivät mukaan, kunhan ilmoittivat asemapaikkansa. Taksiyrittäjät katsovat nyt, että kyseessä on määräävän markkina-aseman väärinkäyttö. 
–Ei tässä haluta ketään mustamaalata eikä haeta huomiota, mutta huoli elinkeinosta on vakava, Särkinen sanoo. 

Hänen autoilleen noin puolet liikenteestä tulee Kela-kyydeistä, Honkaselle jopa 80 prosenttia.
–Se on se pohja, joka mahdollistaa maaseututaksin toiminnan, Honkanen toteaa. 

Lounais-Suomen Taxidatan toimitusjohtaja Tapani Ekuri sanoo, että kahden minuutin priorisointi on ollut käytössä muualla maakunnassa jo aiemmin, esimerkiksi Turussa jo viime kesästä lähtien.
–Taxidatalla ja Kelalla on sopimus ja meillä on velvollisuus turvata asiakkaiden Kela-kuljetukset myös niillä alueilla, joilla autoja ei niin ole, Ekuri sanoo.

Yrittäjien laskelmiin tulojen ja korvattavien kilometrien pienenemisestä Ekuri ei halua ottaa kantaa.Yritys on antanut kilpailu- ja kuluttajavirastolle oman selvityksensä asiasta.Yrittäjien tekemästä valituksesta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Koko juttu 13.6.painetussa lehdessä. 

K-Supermarket

ksupernetti1

Lue uusin lehti (Lehtiluukku)

133096

Kesälehti Tortone

Mainoksia

 

Eteläisen Salon paikallislehti


Kiinnostaisiko oma mainoksesi tässä?
Ota yhteyttä!

Vastuullista journalismia

Uusin lukijan kuva

  • Ei olla sokerista_1
  • Kuvaus: Paula Laine nappasi kuvan viime viikon keskiviikon kunnantalon puiston lauluillasta, jonne oli kurjasta säätä huolimatta saapunut runsaasti väkeä.

Perniönseudun Lehti Oy | Lupajantie 1 | 25500 Perniö | (02) 735 2300 ilmoitukset ja tilaukset | (02) 735 2301, (02) 735 2302 toimitus | fax. (02) 735 2284

Tämä julkaisu on suojattu tekijänoikeuslailla. Tekijänoikeuslain nojalla kopiointi muuhun kuin yksityiseen käyttöön edellyttää oikeudenhaltijan luvan.
Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto myöntää julkaisujen valokopiointiin ja skannaamiseen lupia oppilaitoksille, yrityksille ja muille yhteisöille.
Tarkista onko organisaatiollanne voimassaoleva kopiointilupa. Lisätietoja luvista ja niiden sisällöstä antaa Kopiosto ry www.kopiosto.fi.

Sivuston toteutus: Arttu Arojoki

rss20