Tässä tilassa on tulevaisuudessa esillä animaatioelokuvista tuttuja nukkeja ja muuta esineistöä, kertoo Katariina Lillqvist.
Tässä tilassa on tulevaisuudessa esillä animaatioelokuvista tuttuja nukkeja ja muuta esineistöä, kertoo Katariina Lillqvist.
Oven on pakko olla oikea. Sitä nimittäin vartioi veijarimainen nukke. Koputus oveen, huhuilua, ja Katariina Lillqvist vastaa jostain peremmältä.
Ollaan Teijon kartanon kupeella vanhassa meijerissä, ja ovella päivystävä nukke saa kohta seuraa lajitovereistaan.

Katariina Lillqvist on ennen muuta animaatioelokuvistaan tunnettu ohjaaja ja käsikirjoittaja, joka on viimeiset kolmekymmentä vuotta vaikuttanut pitkälti Tsekistä käsin. Yrityksensä, elokuvaosuuskunta Camera Cagliostron, hän perusti vuonna 1991.
Nyt toiminnan painopiste on palaamassa Suomeen; osuuskunnalla on vielä studio Tsekissä ja museo Helsingissä, mutta Helsinki vaihtuu Teijoon: Lillqvist miehensä, kissansa ja koiransa kanssa asettuu asumaan meijerirakennukseen ja samaan taloon tulee myös näyttelytilaa.
–Tarkoituksena on pitää ensimmäinen näyttely tämän vuoden syyskuussa, Lillqvist kertoo.

Teijon taloa tekijät katsoivat sillä silmällä jo pari vuotta sitten, mutta opiskelijoille tärkeiden liikenneyhteyksien puute kariutti hankkeen tuolloin. Jatko riippuu siitä, miten talon lämmitystekniikan uudistaminen etenee. Osuuskunnalla on tallessa useiden tuotantojen peruina esimerkiksi nukkeja, pienempää rekvisiittaa, lavasteita ja teknisiä laitteita.
–Kaksi ladollista tavaraa, joka onneksi ei tule kaikki tänne, Lillqvist naurahtaa.

Omien kokoelmien lisäksi tilaa tarvitsee tuore lahjoitus: osuuskunta saa belgialaiselta keräilijä-kriitikolta muun muassa isojen studioiden vanhoja piirroksia ja taustakalvoja, joille pitää taata kunnon olosuhteet.
Jatkossa Lillqvistin suunnitelmissa on myös kuvata elokuvia Teijolla, samoin näyttää elokuvia, ja alan opiskelijoitakin kylässä näillä näkymin nähdään.

Koko juttu painetussa lehdessä