Krista Gustafsson toteaa, että keskieurooppalaisten matkailijoiden kesälomasesonkia on loppukesä, kun taas suomalaiset lomailevat useimmiten heinäkuussa.
Krista Gustafsson toteaa, että keskieurooppalaisten matkailijoiden kesälomasesonkia on loppukesä, kun taas suomalaiset lomailevat useimmiten heinäkuussa.
Jos matkakuumetta poteva ihminen vaikka Belgiassa, Italiassa tai Ranskassa mielii lomalle Suomeen, hän varmaankin katselee etukäteen netistä, minne täällä menisi ja mitä tekisi.
Todennäköisyys sille, että eteen tulee jopa eteläisen Salon kohde, on melkoinen. Jonkinmoisella varmuudella matkakuumeen potija näet päätyy Visit Finlandin sivustolle ja sitä kautta kohteita esittelevälle My Stay -sivuille.
– Salosta on My Stay -sivustolla jo 30 kohdetta, eikä se ole ihan vähän, toteaa Mathildedalin ruukkitehtaiden Krista Gustafsson.
My Stay -palveluun päästäkseen yrityksen on täytettävä tietyt kriteerit.
–Isoista asioista ei ole kyse, vaan esimerkiksi siitä, että on verkkosivut myös englanniksi, Gustafsson sanoo.

Ruukkitehtailla on sopimukset muutaman eurooppalaisen matkanjärjestäjän kanssa.
Matkailukohteen päätyminen My stay -sivuille on moniportainen tapahtuma; matkanjärjestäjä ottaa yhteyttä Visit Finlandiin, josta tieto kulkee paikallistasolle, tässä tapauksessa Salon tai Kemiönsaaren yhdyshenkilöille, jotka tuntevat alueensa valikoiman ja vinkkaavat matkanjärjestäjän suuntaan, mitä kohteita alueella olisi. Tämä voi johtaa siihen, että matkanjärjestäjän edustajat vierailevat alueella ja päättävät vierailun perusteella, ottavatko kohteen ohjelmaansa.

Gustafsson korostaa sitä, että matkailutuotteet myydään paketteina; arkisimmillaan paketti voi olla kaksi tuntia ohjattua mustikanpoimintaa. Toisaalta pakettiin voi kuulua monenlaisia vierailukohteita, ruokailuja ja mitä matkailija keksiikään toivoa.

Gustafsson korostaa, että tässä nousee arvoonsa myös Salon ja Kemiönsaaren yhteistyö:
–Pitää tuntea, mitä naapurissa on tarjolla ja myydä myös niitä kohteita.