Jään murtaminen laivaväylillä ja avatuista väylistä tiedottaminen oli yksi viikonlopun puheenaiheista.  Väylä Padvasta Teijolle avattiin lauantai-iltana. Asialla oli ex-vartiolaiva Turva, nykyinen hinaaja Varma.

Samana iltana järjestettiin Kemiön Kiilojen kuutamohiihto Kemiön puolelta makkaranpaistoon Isoholman saareen.
–Kyllä se meinasi vähän jännittäväksi mennä, kertoi seuran puheenjohtaja Harri Kaitala.

Tutut kanavan suunnalta ilmoittivat ajoissa saaressa olleelle porukalle, että laiva on tulossa ja hiihtoreitti saaresta Kemiön puolelle menossa poikki.
–Hyvin ehdittiin takaisin, eikä tullut taksimatkaa.

Tässä tapauksessa hiihtäjät olisivat ilman muuta kuulleet ja nähneet hinaajan, mutta muuten turvallisuus on laivaväylien lähellä omien hoksottimien ja huolellisuuden varassa. Avatuista väylistä ei varoiteta missään.
–Tämä on ajankohtainen asia, toteaa Liikenneviraston Turun aluepäällikkö Marko Reilimo.
Hän myöntää, että tiedotus avatuista väylistä yksilöiden suuntaan on heikkoa ja asiaa on virastossa pohdittu. Tiedotusta pyritään lisäämään.

Mitään velvollisuutta tiedottamiseen ei ole, sillä kaikki Suomen laivaväylät ovat käytettävissä ympäri vuoden, eivätkä viranomaisetkaan tiedä kaikkien alusten liikkeitä.
–Kaikki alusliikenne ei ole edes VTS:n, meriliikenteen ohjauksen, tiedossa.

Reilimo pitää vielä hankalampana, jos jäätä murretaan väylien ulkopuolella, missä jäällä liikkujat eivät osaa sulaa epäillä.