Kuulalukkoja käytetään hävittäjien huollossa muun muassa kuomun lukitsemiseen. Kari Kaukiainen esittelee.
Kuulalukkoja käytetään hävittäjien huollossa muun muassa kuomun lukitsemiseen.  Kari Kaukiainen esittelee.
Katsokaapa ensi kerralla lomalennolle lähtiessänne, miten koneen suihkumoottori puhkuu rautalinnun ilmaan.
Moottoreita huolletaan tarkan ohjelman ja vaatimusten mukaan, jotta ne ovat toimintavarmoja.
Perniön Tuohittu taas liittyy vankasti siihen, että tätä huolto-ohjelmaa voidaan noudattaa.
–Ilmailupuolella meillä on asiakkaita kymmenkunta, ja siinä ne keskeiset alan toimijat Suomessa melkein ovatkin, toteaa Pasi Moisio.

Listalle kuuluvat muun muassa Finnair ja Patria. Asiakkaiden nimet ovat läppärin ruudulla NL-Tools Finlandin toimitiloissa Tuohitussa, mutta diaesitys jää sivuseikaksi, kun Moisio innostuu selvittämään työnsä salapoliisipuolta.
–Esimerkiksi Hawkien Rolls-Royce Adour -moottoreihin tuli haasteita löytää osia enää mistään. Töitä siinä on saanut tehdä, vakuuttaa Moisio.

Moision ja Kari Kaukiaisen vetämä yritys on pitänyt majaansa Perniössä muutaman vuoden ajan.
Yritys toimittaa työkaluja ja kiinnittimiä niin koneenrakennukseen kuin lentokoneteollisuuteenkin, ja lentokenttien lisäksi tuotteita on käytössä esimerkiksi Meyerin telakalla ja Valmetin autotehtaalla Uudessakaupungissa.

Telakalle toimitetaan muun muassa hitsauspolttimia ja autotehtaalle momenttityökaluja.
–Voi sanoa, että sinne menee laadunvarmistusjärjestelmää. Laitteilla varmistetaan, että automatiikka vetää pultit oikeaan tiukkuuteen, Kaukiainen toteaa.

Vaikka päämaja Perniössä onkin, työ ajattaa kaksikkoa eri puolilla Suomea.
–Etuoikeutettua hommaahan tämä siinä mielessä on. Harva pääsee käymään näihin teollisuuslaitoksiin, ja esimerkiksi telakalla näkee, miten laajalti Turusta lähtee niitä suonia alihankkijoille eri puolille maata, toteaa Kaukiainen.

Koko juttu painetussa lehdessä