– Nyt tuntuu taas, että on hartiatkin olemassa, ähkäisee Hanna Saario ja laskee käsipainot sarjan jälkeen maahan.  
Hanna Saarion ohjelmaan kuuluu salitreeni neljästi viikossa.
Hanna Saarion ohjelmaan kuuluu salitreeni neljästi viikossa.


Perniöläinen Saario on treenannut melkein vuoden päivät pilkuntarkasti.
Hänen tavoitteenaan on nousta lavalle ja menestyä body fitness-tulokkaiden sm-kisoissa pääsiäisenä.   Vielä tämä viikko treenataan täysillä, viimeinen viikko on viimeistelyä hiilihydraattitankkauksineen.

Kuluva vuosi on ollut joka tapauksessa tarkan elämisen aikaa, kisadieetti alkoi tammikuussa.   Tavallinen aamuohjelma käy esimerkiksi: säästä riippumatta lenkki, suihku ja tarkkaan määritelty aamupala: marjoja, raejuustoa ja puuroa, johon saa kulua 30 grammaa hiutaleita.

Kuulostaa niukalta ja ankaralta?
– Ei, sitä oikein illalla odottaa että pääsee aamun lenkille ja sen jälkeen maistuu puuro tosi hyvältä, vakuuttaa Saario.

Tiukan ruokavalion ja treeniohjelman pystyy yhdistämään koulunkäyntiin ja perhe-elämään.
– Se on järjestelykysymys.  Lapset ovat  kyllä sanoneet, että sitten äiti syö tavallista ruokaa kun kisat ovat olleet, Saario nauraa.

Saariota sparraavat  alansa huippunimet Suomessa, EM-tasollakin body  fitnessissä menestynyt Jutta Gustafsberg sekä Suomen ainoa aktiivisesti kilpaileva ammattilaiskehonrakentaja Jari Mentula.
Siinä, missä kehonrakentajat ovat järkälemäisiä, on body fitnessin tavoite vähemmän raju.
– Tavoite on näyttää naiselliselta, tietty  lihaspyöreys pitää saada säilymään. Liian tiukaksi ei saa mennä, sanoo Saario.
– Voiman kertyminen ei ole pääasia, se tulee siinä sivussa.


Osaava valmentaja näkee, mihin kohtaan kehoa vielä pitää saada lisää kaarta – tai mistä jotain pois.  


Lue koko juttu Perniönseudun Lehdestä