–    Se on ihan ykkösvaatimus, että myyjä tuntee tuotteensa. Kovin pitkälle se ei kanna, jos ei tiedä mitä on myymässä, sanoo Tiina Salminen. 
Tiina Salminen pistää pullot riviin Silja Europan myymälässä.
Tiina Salminen pistää pullot riviin Silja Europan myymälässä.

Hänellä on päänsä kovalevyllä järjestyksessä melkoinen määrä tietoa siitä, mitä risteilymatkustaja voi Silja Europan tax-free myymälästä ostaa. 

Europalla työskentelevä särkisalolainen Salminen palkittiin viime viikolla koko Tallink-Siljan laivaston parhaana myyjänä.
Best salesman in shop- palkinto myönnetään työtoverien suosittelemalle työntekijälle.   Salminen sai palkinnon juuri asiantuntemuksensa ja tietotaidon ansiosta.

Tarvittavan nippelitiedon määrä on hurja.
–    Pelkästään kosmetiikkaa on kevyesti 6000 artikkelia, muistuttaa Salminen.

Tietoja valikoimasta pitää päivittää jatkuvasti. Uutta myytävää tulee hyllyyn tämän tästä.
–    Opetteluun  menee omaakin aikaa, myöntää Tiina Salminen.
–    Aina on oltava käden ulottuvilla oma hinnasto, Alkon katalogi ja kilpailijan hinnasto, hän naurahtaa.
–    Asiakkaalla voi olla joku mielikuva siitä, millaista viiniä hän on ostanut.   Siinä pitää pystyä päättelemään, mistä on kyse ja ehkä vielä neuvoa samantapainen tuote.

Asiakasmäärä nousee vuodessa jopa yli miljoonaan.    Alkoholi ja kosmetiikka ovat ostoslistalla kärkipäässä.   
Vaikka alkoholia risteilyillä kuluu, myyjille uhitellaan aniharvoin.
–    Vuosien mittaan on ollut yksi sellainen asiakas, joka on tosiaan pitänyt nostaa ulos.
– Huumorilla pärjää, etenkin miesten kanssa, Salminen nauraa.

Lue koko juttu Perniönseudun Lehdestä